Lezen in groep 4: in deze blog leuke tips om thuis met je kind te oefenen! Vaak moeten kinderen in groep 4 vanuit school thuis oefenen met lezen. Bijvoorbeeld elke dag een kwartier uit een boek of het herhaald lezen van bepaalde teksten die ze meekrijgen. Of als je kind extra moet oefenen met lezen omdat er een vermoeden is van dyslexie. Ook als jouw kind niet van school hoeft te oefenen, is het heel zinvol om dit thuis wel in te stellen. Elke dag minimaal 15 minuten oefenen met lezen kan je kind veel opleveren. Voor alle schoolvakken is lezen een belangrijke vaardigheid!
Het kan lastig zijn om je kind te begeleiden bij het oefenen. Want: wat doe je als je kind veel fouten maakt? Hoe hou je zijn motivatie dan hoog? En hoe kan je je kind complimenten geven als hij heel traag leest en geen vooruitgang lijkt te boeken?
In deze blog geven we tips hoe je je kind uit groep 4 op een positieve manier kan helpen bij het oefenen met lezen door het geven van complimenten. Dit kan je bij elke oefenmanier gebruiken. Of je kind moet oefenen met ralfilezen, losse zinnen of gewoon een boek: het is overal toepasbaar. Ook zeer geschikt voor kinderen met (een vermoeden van) dyslexie. Je kan onze leescomplimentenkaartjes gratis downloaden in deze blog!
Lezen in groep 4 en hogere groepen
De tips in dit artikel zijn in eerste instantie gericht op kinderen uit groep 4. Uiteraard kunnen ze ook heel geschikt zijn voor kinderen uit de hogere groepen. De meeste tips kunnen voor groep 5 en 6 ook worden gebruikt. Voor kinderen uit groep 7 en 8 zijn misschien soms wat aanpassingen nodig, maar dit zal wisselen per kind.
Complimenten geven bij het oefenen met lezen
Het is zeer aan te raden om complimenten te geven bij het oefenen. Verderop in deze blog vind je gratis complimentenkaartjes waarmee je dit heel makkelijk kan doen. Hieronder leggen we uit waarom het belangrijk is om je kind complimenten te geven.
Er zitten veel positieve effecten aan het geven van complimenten. De sfeer is een stuk gezelliger als je let op wat je kind goed doet. Ook zorg je ervoor dat je kind zijn motivatie voor het oefenen en het lezen behoudt. Iets wat ontzettend belangrijk is: leesmotivatie en leesplezier zorgen ervoor dat je kind blijft oefenen en door dit oefenen gaat je kind vooruit in leesniveau.
Daarnaast kan je kind veel van complimenten leren en draagt het geven van complimenten bij aan het zelfvertrouwen van je kind. Als je geen complimenten geeft tijdens het oefenen en alleen fouten benoemt, kan je kind het idee krijgen dat hij niets goed doet met het lezen. Terwijl er altijd iets te vinden is wat je kind wél goed heeft gedaan! Het compliment ‘Het is een moeilijke tekst, maar je geeft niet op, supergoed!’ kan je bijvoorbeeld zeggen als je kind een tekst meerdere keren gelezen heeft en er geen vooruitgang te zien is (in tempo/fouten).
Is er wel een (kleine) vooruitgang zichtbaar? Heeft je kind bijvoorbeeld veel fouten gemaakt, maar wel een woord uit zichzelf verbeterd? Dan kan je hier ook een compliment over geven!
Let op wat voor complimenten je geeft. Het liefst zo specifiek mogelijk en over gedrag dat je kind zelf kan veranderen. Complimenten over inzet zijn ook zeer aan te raden.
Het geven van complimenten betekent uiteraard niet dat je kind geen fouten mag maken of dat je fouten niet mag zeggen. Het is goed om dit duidelijk te benoemen naar je kind: ‘Het is helemaal niet erg als je fouten maakt. Fouten maken hoort erbij als je iets aan het leren bent. Als je oefent zal het steeds een stukje beter gaan.’
Zo zorg je voor een veilige leersfeer waarin je kind niet of minder bang is om fouten te maken. Voor kinderen met (een vermoeden van) dyslexie is dit extra belangrijk.
Maakt je kind in elke zin veel fouten? Let dan op de balans tussen fouten noemen en complimenten geven. Als je kind heel veel fouten maakt, dan hoef je niet elke fout te benoemen. Dit kan namelijk heel demotiverend werken voor je kind.
Bespreek bij veel fouten met de leerkracht welke methode van lezen geschikt is voor jouw kind om te oefenen met nauwkeuriger lezen.
Leescomplimentenkaartjes
Met onze leescomplimentenkaartjes kan je heel handig je kind complimenten geven. De kaartjes kunnen voor het lezen met kinderen uit groep 4, 5 en 6 gebruikt worden en meestal ook voor kinderen uit groep 7 en 8 (dit wisselt per kind, eventueel wat kleine aanpassingen maken). Het werkt heel simpel: tijdens het oefenen geef je je kind een paar keer een complimentenkaartje (zodra het compliment op het kaartje van toepassing is geef je het, lees ze dus van tevoren goed door).
Verdeel je complimenten over het oefenmoment en doe er niet teveel tegelijk (bijvoorbeeld 1 kaartje per 5 minuten). Elke keer als je je kind een complimentenkaartje geeft, dan lees je zelf het compliment voor. Je kind mag daarna een sticker erbij plakken. Superleuke stickers, zoals geurstickers en 3D-moving stickers, vind je hier. Tussendoor kan je uiteraard ook mondeling andere complimenten geven!
Extra tips:
- Er zitten een lege kaartjes bij: schrijf hier een eigen compliment op. Dit kan je ook tijdens het oefenen doen, over iets wat je kind op dat moment goed doet.
- Als je de kaartjes hebt uitgeprint, kan je ze daarna op stevig gekleurd karton plakken. Neem bijvoorbeeld de lievelingskleur van je kind.
- Koop een mooi doosje of mapje waarin je kind alle kaartjes kan verzamelen en bewaren. Zo maak je het extra speciaal en het is leuk voor je kind om die kaartjes op een ander moment door te lezen! Is het voor je kind lastig om alle woorden op de kaartjes zelf te lezen? Stel dan zelf voor om ze even erbij te pakken en lees ze nog een keer voor. Versier het doosje samen met stickers of tekeningen.
Algemene tips voor lezen in groep 4
- Kies altijd een boek dat je kind leuk vindt.
- Werk met een beloningssysteem om je kind makkelijk aan het lezen te krijgen. Download ons gratis beloningssysteem voor het oefenen met lezen. Ook heel handig als je kind dyslexie heeft.
- Succeservaringen zijn heel erg belangrijk als je kind moeite heeft met lezen. Voor het zelfvertrouwen én voor de leesmotivatie van je kind. Maar hoe zorg je voor succeservaringen als je kind veel fouten maakt of langzaam leest? Succeservaringen opdoen kan altijd! In de online training ‘Meer leesplezier voor je kind’ vind je veel tips over hoe je jouw kind succeservaringen kan laten opdoen bij het lezen.
- Heeft je kind nog veel moeite met bepaalde letters/klanken? Vraag aan de leerkracht wat het steunwoord in de klas is voor deze letter en oefen hier extra mee. Op deze website staan handige ezelsbruggetjes voor tweetekenklanken.
- Wil je je kind meer leesplezier geven? In deze blog vind je een gratis leuke leesbingo, ook zeer geschikt voor lezen met kinderen in groep 4!
- Plan elke dag een vast moment in waarop je oefent met lezen. Kies een moment waarop je kind genoeg energie heeft.
- Vindt je kind het leuk om op de tablet te oefenen? Lees dan onze tips voor leuke (dyslexie) apps!
- Koop of maak een mooie bladwijzer over een onderwerp dat je kind leuk vindt.
- Neem je kind mee naar de bieb en laat hem zelf het boek kiezen. Lees in de blog ‘hoe krijg ik mijn kind aan het lezen’ meer tips hierover.
- Als je kind een fout maakt en het daarna (alleen of met hulp van jou) verbetert, geef dan een compliment voor het verbeteren. Zo hou je het positief!
- Meer tips hoe je je kind met een leesprobleem kan helpen met technisch lezen vind je hier!
Meer leesplezier en hoger leesniveau
Leesplezier is ontzettend belangrijk. Als je kind meer leesplezier heeft, zal je kind meer gaan oefenen met lezen en daardoor vooruitgaan in leesniveau. Het is zeer aan te raden om hier al vroeg mee te beginnen. Als je kind in groep 4 leert hoe leuk lezen kan zijn, zal hij/zij daar de rest van zijn schoolloopbaan enorm veel aan hebben.
Heeft je kind in groep 4 een leesachterstand? Dan is het éxtra belangrijk voor je kind om thuis veel te lezen! Lukt het niet om thuis te oefenen?
Wij hebben ons gespecialiseerd in leesplezier en hebben een online training ontwikkeld voor ouders. Vol met direct toepasbare tips! Druk snel op de knop hieronder voor meer info:
Auteurs blog: Jolien en Ilonka van Dullemen, MSc
Eigenaressen Hello Star!, praktijk voor RT (technisch lezen, spelling en dyslexie).
Opleidingen: masteropleiding Child and Adolescent Psychology, Universiteit Leiden en ONL Dyslexiebehandelaar.