‘Mijn kind wil niet lezen’ – een opmerking die we vaak horen van ouders van kinderen met leesproblemen of dyslexie. En ook heel logisch: als je kind ergens niet goed in is, dan vindt hij het vaak niet leuk of fijn om te doen. En doordat hij het minder doet, wordt de achterstand nog groter. Waardoor hij nog minder zin krijgt om te lezen. Een negatieve spiraal!
Het is daarom ontzettend belangrijk voor je kind om leesplezier te krijgen. Een kind dat meer leesplezier heeft, zal veel meer oefenen en daardoor ook meer vooruit gaan! Je kind kan ook succeservaringen opdoen en meer zelfvertrouwen bij het lezen krijgen. Daarnaast is de sfeer natuurlijk veel fijner als het oefenen vanzelf gaat. Maar hoe zorg je ervoor dat je kind weer wil lezen? Hier zijn ontzettend veel manieren en technieken voor. In deze blog geven we 5 makkelijk toepasbare tips! Wil je meer tips? Lees dan ook deze blogs over leesplezier, lezen oefenen met een online leesgame en hoe je je kind aan het lezen kan krijgen. Daarnaast kan je in een andere blog meer informatie vinden over hoe je je kind met een leesprobleem thuis kan helpen.
Hou bij elke tip in je achterhoofd dat kinderen die moeite hebben met lezen vaak heel onzeker zijn bij het lezen of er zelfs bang voor kunnen zijn. Pak het daarom altijd stap voor stap aan en wees blij met kleine vooruitgang. Forceer het niet als je kind erg gefrustreerd of verdrietig raakt.

‘Mijn kind wil niet lezen’- tip 1: Beloningssysteem
Met een beloningssysteem kan je op een leuke en positieve manier bepaald gedrag (zoals lezen) laten toenemen. Kinderen beleven vaak veel plezier aan een beloningssysteem! Als een beloningssysteem goed wordt toegepast, dan werkt het altijd. Superfijn!
Hoe kom je aan zo’n beloningssysteem en hoe werkt het precies? Wij hebben een beloningssysteem voor het oefenen met lezen gemaakt en die kan je (met handige uitleg) gratis downloaden!
‘Mijn kind wil niet lezen’- tip 2: Probeer interactieve boeken
Van onderhandelen over hoeveel bladzijden er nog moeten worden gelezen tot ‘mag ik alsjeblieft nog even doorlezen’: deze verandering kan je zien als je je kind interactieve boeken laat lezen. Uiteraard geldt het niet voor elk kind, maar er zijn veel kinderen (ook met dyslexie) die lezen met interactieve boeken superleuk vinden. En dat terwijl ze daarvoor écht niet wilden lezen!
Wat zijn interactieve boeken precies? Dit zijn boeken op de tablet met tussendoor leuke filmpjes, bewegende afbeeldingen, soms ook spelletjes en vaak mogelijkheden om moeilijke woorden te laten voorlezen. In de appstore zijn er een aantal te vinden. Helaas zijn er voor oudere kinderen nog niet zoveel.
Een echte aanrader: ‘Chocolapps’ boeken. Dit zijn leuke sprookjesboeken die kinderen uit groep 6 en 7 vaak ook nog leuk vinden, o.a.: Sneeuwwitje, Robin Hood, Peter Pan, De drie kleine biggetjes. Te vinden in de appstore als je ‘chocolapps’ intypt.
Vindt jouw kind de tablet een leuke manier om te oefenen? Bekijk dan ook onze blogs met dyslexie apps en informatie over Yoleo lezen.

‘Mijn kind wil niet lezen’- tip 3: Tijdschriftabonnement
Ga met je kind naar de winkel en bekijk welke tijdschriften er voor zijn leeftijd zijn. Laat je kind er een aantal doorbladeren en er 1 kiezen. Vindt je kind het inderdaad leuk en leest hij er thuis uit? Neem dan een abonnement. Zo ben je verzekerd van elke week een leesmoment voor je kind uit iets wat hij echt leuk vindt!
Tips:
- De Donald Duck is vaak heel populair en er zijn veel mogelijkheden. Wist je dat er bijvoorbeeld ook een Ducklexie is, speciaal voor kinderen met dyslexie? Lees in onze andere blog meer over de Ducklexie!
- Kijk naar de interesses van je kind. Is je kind fan van Pokémon? Zoek dan een Pokémon tijdschrift. Er zijn meer kindertijdschriften dan je denkt!
- Probeer dat je kind niet teveel het idee krijgt dat hij ‘moet’ lezen uit het tijdschrift. Als je er teveel druk op legt ‘Nu moet je 10 bladzijden uit het tijdschrift lezen’ dan kan dat averechts werken. Leg het tijdschrift op tafel neer en kijk eerst of je kind het misschien zelf al pakt en er uit gaat lezen. Doet hij dit niet, blader er dan zelf in als je kind aan tafel zit en lees wat leuke stukjes voor. Dan maak je hem nieuwsgierig om er ook in te kijken.

Tip 4: complimenten
Benoem tijdens het oefenen ook wat er goed gaat. Zelfs als er maar een hele kleine vooruitgang is, kan je hier een compliment over verzinnen. Geef vaak complimenten over de inzet van je kind. Het oefenen met lezen wordt zo veel leuker!
Daarnaast werk je hiermee aan het zelfvertrouwen van je kind bij het lezen. Kinderen met een leesachterstand of dyslexie hebben vaak weinig zelfvertrouwen bij het lezen. Het is meestal één van de redenen waarom ze lezen niet leuk vinden: het gevoel dat ze er niet goed in zijn en veel fouten maken. Als je regelmatig complimenten geeft tijdens het lezen is het oefenen al een stuk fijner voor je kind!
Tip: gebruik onze gratis complimentenkaartjes voor het oefenen met lezen, te downloaden in de blog over lezen groep 4 (ook geschikt voor oudere kinderen).

Tip 5: online training
Wil je graag dat je kind meer leest thuis en dit ook met plezier doet? Dan is onze online training voor ouders: ‘Meer leesplezier voor je kind’ zeer geschikt! We hebben veel ervaring met het verhogen van de leesmotivatie bij kinderen in de basisschoolleeftijd. De training staat vol met direct toepasbare, waardevolle tips voor ouders. Je kan de training eenvoudig op je eigen tijd volgen via laptop, tablet of mobiel.
In de training leer je o.a. hoe je je kind succeservaringen kan laten opdoen bij het lezen (ongeacht het leesniveau van je kind). Hiermee kan je het zelfvertrouwen van je kind bij het lezen vergroten.
Lees hier meer info over de online training ‘Meer leesplezier voor je kind’.
Naast het vergroten van het leesplezier blijft gespecialiseerde hulp via een (dyslexie)behandeling of remedial teaching altijd belangrijk. Zorg altijd dat je kind met leesproblemen op school de goede hulp krijgt.
Auteurs blog: Jolien en Ilonka van Dullemen, MSc
Eigenaressen Hello Star!, praktijk voor RT (technisch lezen, spelling en dyslexie).
Opleidingen: masteropleiding Child and Adolescent Psychology, Universiteit Leiden en ONL Dyslexiebehandelaar.